De cijfers liegen er niet om: werknemers zijn gelukkiger en gemotiveerder wanneer zij inspraak hebben in waar, wanneer en hoe zij werken. Toch blijft het voor veel organisaties lastig om te bepalen hoe ze dit nieuwe hybride werken het best kunnen vormgeven. Want welke meetings moeten face-to-face en welke kunnen online? En hoe zorg je dat je het (persoonlijke) contact met je werknemers niet verliest? In dit artikel nemen we je mee in de zaken waar jij als hybride werkgever op kunt letten om je medewerkers vitaal en gelukkig te houden.

In de afgelopen jaren is de manier waarop we werken compleet veranderd. De coronapandemie en de shift naar een hybride werkvorm hebben ervoor gezorgd dat we kritischer kijken naar hoe we ons leven inrichten. Waar werknemers voorheen fulltime naar kantoor gingen en de dagelijkse files trotseerden, genieten ze nu van de voordelen van het hybride werken. Werknemers zijn in de afgelopen jaren anders gaan kijken naar hun werk-privébalans. De positieve gevolgen daarvan zijn nu, twee jaar sinds het begin van de pandemie, overduidelijk: 82,2% van de werknemers geeft aan gelukkiger te zijn sinds zij hybride werken en 54,7% geeft zelfs aan minder stress te ervaren dan voorheen. Als we kijken naar de cijfers over werkstressgerelateerde uitval, is dit een heel goede ontwikkeling, voor zowel werknemers als werkgevers.

Technologie en hybride werken: houd het persoonlijk

Met een shift naar hybride werken is een digitaal samenwerkingsplatform als Microsoft Teams, Zoom of Google Meet, een absolute must. 76,8% van de werknemers zet goede technologie in de top 3 belangrijkste factoren voor succesvol hybride werken. Het loont dus om hierin te investeren. Toch kun je zelfs met een perfect georganiseerd samenwerkingsplatform nog tegen problemen aanlopen. Zo geeft 43% van de werkgevers aan dat hun grootste uitdaging met hybride werken het onderhouden van contacten en relaties is.

Een lastig vraagstuk dat gelukkig niet opgelost hoeft te worden met (extra) verplichte kantoordagen om het teamgevoel te stimuleren. Sterker nog, het wegnemen van deze vrijheid werkt voor de meeste werknemers juist averechts. Wat je als werkgever wel kunt doen is het stimuleren van online een-op-eengesprekken, teambuilding en incheck-momenten. Vergeet ook vooral niet je nieuwe medewerkers een goede hybride onboarding aan te bieden. Online zullen zij namelijk minder snel iemand aan hun jasje trekken met vragen. 

Communication is key: ken de wensen van je werknemers

Iedere werknemer is anders en heeft dan ook andere behoeften omtrent hybride werken en (online) communicatie. Guido Welter, directeur NPDI, vertelde ons eerder in een interview over de toekomst van hybride werken dat werkgevers veel meer zouden moeten luisteren naar de wensen van hun werknemers: “Want als je dat niet doet, dan krijg je verbindingsproblemen, demotivatie, afname van de vitaliteit en zelfs meer burn-outs.” 

In principe kun je op het gebied van hybride werken onderscheid maken tussen twee soorten werknemers: de integrator en de seperator. De integrator laat werk en privé graag door elkaar heen lopen en schakelt makkelijk tussen de twee werelden. Deze medewerker werkt graag thuis en wisselt werk- en privétaken gedurende de dag met elkaar af. De seperator houdt werk en privé daarentegen het liefst gescheiden van elkaar. Deze werknemer is vaker geneigd om naar kantoor te komen en zich alleen voor en na het werk te focussen op privétaken. 

Het loont om eens na te gaan of je aan de behoeften van beide soorten werknemers voldoet. Weten je integrators dat het oké is om bijvoorbeeld tussen meetings door te sporten of te stofzuigen en hun eigen tijd in te delen? Is er genoeg rust en ruimte op kantoor voor je seperators? En voelen zij zich niet verplicht om buiten hun reguliere werktijd nog te reageren op berichtjes?

Hybride vitaliteit: geef je werknemers de (online) tools die ze nodig hebben

Dat werknemers zich sinds de hybride werknorm over het algemeen gezonder en gelukkiger voelen, is natuurlijk een geweldige ontwikkeling. Dit betekent echter niet dat je als werkgever niets meer hoeft te doen aan vitaliteit. Je zou zelfs kunnen stellen dat het stimuleren van de eigen regie op het gebied van veerkracht en vitaliteit nu juist relevanter is dan ooit. Je hebt als werkgever immers minder direct contact met je werknemers, waardoor je het misschien niet zo snel doorhebt wanneer iemand zich slechter voelt. 

Neem daarom vaker het initiatief om, bijvoorbeeld middels een vragenlijst, te peilen hoe het met je werknemers gaat. Bied hen daarnaast gerichte kennis en tools om zelf aan hun veerkracht en vitaliteit te werken. Met de online programma’s van Gezondeboel kun je werknemers met specifieke onderwerpen als Overspanning en Burn-out, Gefocust te werk en Stoppen met roken aan de slag laten gaan, of met algemene thema’s als Leefstijl, Ontspannen en Balans. Zo kunnen zij op kantoor, thuis of hybride op een laagdrempelige manier zelfstandig werken aan het mentale veerkracht en vitaliteit.

Wil je meer weten over hoe je als organisatie Gezondeboel in kunt zetten in een hybride werkomgeving? Of ben je benieuwd of ons nieuwe programma Hybride Werken iets voor jouw werknemers is? Neem dan contact met ons op!

Misschien ook interessant

Alles voor een gebalanceerde levensstijl

5 tips om de werk-privébalans van jouw werknemers te bewaken

Post Views: 385

Lees meer

Amplitie of Preventie?

Post Views: 1.167

Lees meer
Logo ArtEZ Hogeschool

ArtEZ studente over de Gezondeboel trainingen

Post Views: 1.070

Lees meer
Spinnenweb Positieve Gezondheid

Betekenisvolle zorg met Positieve Gezondheid

Post Views: 1.720

Lees meer
foto gebruik van platform

Burn-out Assesment tool: wat is het en hoe zet je het in?

Post Views: 335

Lees meer