P-waardes, correlaties en effectiviteitsanalyses. Veel mensen zouden ervan duizelen, maar voor Maaike Meurs is het dagelijkse koek. Maaike is namelijk een van de knappe koppen van onze onderzoekstak IJ-lab. Hier werkt zij als Researcher aan verschillende onderzoeken met als doel om onze e-Health steeds een beetje beter te maken. Hoe ze dat doet en waarom dat zo leuk is, lees je in deze Q&A!
Hoe en wanneer ben jij begonnen bij Therapieland en Gezondeboel?
Ik ben 2 jaar geleden begonnen als onderzoeker bij Therapieland en Gezondeboel. Daarvoor had ik al een aantal Postdoc projecten uitgevoerd rondom het thema e-Health. Bijvoorbeeld het onderzoeken van een app waarmee mensen met een depressie hun stemming en gedrag kunnen bijhouden, een online cursus voor jongeren met psychische klachten en onderzoek naar de implementatie van eHealth in de gezondheidszorg. Ik heb voornamelijk ervaring in de academische setting en het leek me interessant om meer praktijkgericht onderzoek te gaan doen. Daarom was de overstap naar Therapieland en Gezondeboel een mooie en passende stap voor mij. Ik was al bekend met het bedrijf via een vriendin en zo ben ik hier terechtgekomen.
Wat doet een Researcher precies?
Het team van IJ-lab is een divers team met verschillende expertises. Zo bestaat ons team onder andere uit een data scientist, een BI-specialist, UX-designers, wetenschappelijk onderzoekers en business innovators. Samen onderzoeken en experimenteren we continu om ons platform te verbeteren en te optimaliseren door de engagement van onze gebruikers te vergroten en in te spelen op trends binnen de markt met nieuwe producten en diensten. Iedereen draagt hieraan bij vanuit zijn eigen expertise. Ik richt me voornamelijk op kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar de onderwerpen ‘engagement’ en ‘effectiviteit’. Hierbij onderzoek ik onder andere de effectiviteit van onze programma’s, de rol van engagement hierbij en de waarde die ons platform biedt voor organisaties. Voor ons onderzoek werken we veel samen met externe onderzoekers en studenten van universiteiten, hogescholen en onderzoeksbureaus.
Wat vind je het leukste aan jouw werk?
Het leukst vind ik de diversiteit van de projecten waar ik aan werk en de samenwerkingen die ik zowel intern als extern heb. Het spreken met gebruikers en professionals over ons platform vind ik erg leuk, omdat dit inzicht geeft in hoe het wordt gebruikt en ervaren. Deze feedback is ontzettend waardevol om ons platform te verbeteren en om nieuwe ideeën te krijgen voor vervolgonderzoek. Daarnaast vind ik het leuk om data-analyses naar het gebruik, engagement en effectiviteit van onze programma’s uit te voeren, en het schrijven van nieuwe factsheets op basis van deze bevindingen.
Hoe ziet het proces van een onderzoek eruit? Hoe bepalen jullie bijvoorbeeld het onderwerp? En welke mensen zijn er allemaal bij betrokken?
Elk kwartaal zitten we samen met het team om te bekijken wat een logisch vervolg is op het onderzoek waar we op dat moment mee bezig zijn. Veel van onze projecten bestaan uit meerdere fasen en lopen langer dan een kwartaal; we bekijken dan telkens waar we het volgende kwartaal de focus op moeten leggen. Een voorbeeld is het “matchmaking project”, waarin we met het hele team werken aan een datagedreven tool die gebruikers en professionals kan adviseren voor de best passende online programma’s. Ook kijken we steeds naar wat er op dat moment speelt binnen de organisatie en hoe wij hier als onderzoeksteam aan kunnen bijdragen. Dan werken we vaak in wisselende samenstellingen, afhankelijk van het thema. Dit kwartaal werk ik bijvoorbeeld nauw samen met collega’s uit het commerciële team, waarmee we interviews houden met klanten van GGZ instellingen, over de waarde van eHealth in de ggz en wat het inzetten ervan kan opleveren voor instellingen.
Is er een onderzoek waar je extra trots op bent?
Er is niet een onderzoek waar ik extra trots op ben, maar als ik nu zo kijk naar de onderzoekspagina’s van de Gezondeboel en Therapieland websites met onze factsheets, ben ik wel trots op onze onderzoekslijn en alle onderzoeken die daar al uit voortgekomen zijn.
Stel the sky is the limit, welk onderzoek zou je dan graag nog een keer doen?
Wij doen veel onderzoek onder onze gebruikers en klanten, omdat we deze data en contacten voor handen hebben. Het lijkt mij heel interessant om ook de vergelijking te kunnen maken met cliënten die geen gebruik maken van eHealth, om zo op een ander niveau te kunnen kijken naar de waarde van eHealth. Hiervoor zijn goede samenwerkingen nodig met zorginstellingen; deze zijn we momenteel aan het opzetten. Daarnaast zou ik graag willen onderzoeken in hoeverre e-Health effectief als preventie ingezet kan worden. Daar heb je enorm grote steekproeven voor nodig die dan gedurende een langere periode gevolgd moeten worden.