Om passende zorg voor iedereen in de toekomst haalbaar en betaalbaar te houden, moeten we nu met waterdichte plannen komen om het zorgproces in elke fase te optimaliseren. Want, zoals Einstein ooit al zei, als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. En dat is anno 2023 inefficiënte ketenzorg, lange wachtlijsten in de ggz, en een hoge werkdruk bij sociaal werkers. Tel hier de voorspelde toename in hulpvragen binnen de Wmo bij op, en de nood om de zorg en het sociaal domein opnieuw in te richten is duidelijk.

 

De ambities van het GALA en het IZA zijn dan ook hoog: in 2026 moet 70% van de zorgpaden digitaal of hybride mogelijk zijn, er moet worden geïnvesteerd in e-health en er moet voor 2025 een regionaal preventieplan tot stand gekomen zijn. Als deze doelen je doen duizelen, ben je niet de enige. Gelukkig is er ontzettend veel mogelijk met digitale innovaties. En een goede, toekomstbestendige implementatie ervan is mogelijk. Ook – of misschien juist – bij jouw organisatie. 

 

De mogelijkheden van digitalisering

 

Digitale innovaties springen de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond. Van eenvoudige concepten tot volledig nieuwe software: het lijkt soms te snel te gaan om bij te benen. Ondanks de ambitieuze GALA- en IZA-plannen, hoef je digitalisering gelukkig niet in één dag te realiseren. Wij laten je daarom graag een paar laagdrempelige mogelijkheden zien die een goede eerste stap kunnen zijn in jouw weg naar digitale(re) hulpverlening. 

 

1. Stimuleer preventie en de eigen regie van inwoners met online zelfhulpprogramma’s

Online zelfhulpprogramma’s zijn krachtige instrumenten die hulpvragers de mogelijkheid geven om meer controle over hun eigen gezondheid en welzijn uit te oefenen. Door toegang tot online zelfhulpprogramma’s aan te bieden, kunnen mensen zelf actief aan de slag met thema’s als leefstijl, opvoeden en mentale gezondheid. Zo zijn mensen minder afhankelijk van reguliere face-to-face hulpverlening, en worden de eigen regie en verantwoordelijkheid gestimuleerd.

 

2. Bespaar tijd door met online vragenlijsten heldere hulpvragen en een snellere intake te creëren

Vragenlijsten zijn een uitstekende manier om hulpvragers te begeleiden bij het beschrijven van hun behoeften en doelen. Ze dwingen mensen na te denken over waar ze precies hulp bij nodig hebben, waardoor hun hulpvraag concreet wordt. Tegelijkertijd krijgen hulpverleners met vragenlijsten snel inzicht in de situatie van de hulpvrager. Dit versnelt het intakeproces en maakt een gerichte doorverwijzing naar het juiste traject mogelijk.

 

3. Voorkom escalatie met online zelfhulpprogramma’s tijdens wachtlijsten

Wachtlijsten zijn een voedingsbodem voor de escalatie van problemen. Het is zonde om mensen te laten wachten terwijl hun problemen verergeren. Ook hier kunnen online zelfhulpprogramma’s veel waarde toevoegen. Ze stellen mensen in staat om tijdens het wachten op de juiste hulp alvast zelfstandig te werken aan de thema’s waar ze mee worstelen. 

 

Digitalisering in de praktijk: advies van Incluzio 

 

Digitaliseren in het sociaal domein kan dus heel veel opleveren, voor zowel professionals als hulpvragers, maar het vereist wel de nodige aandacht. Een mooi voorbeeld van succesvolle digitalisering in het sociaal domein is Incluzio. Zij zetten e-health momenteel in om in verschillende zorgfases effectievere, efficiëntere maar vooral (kwalitatief) betere hulp te bieden.

 

In hun digitaliseringsproces heeft het team van Incluzio veel ervaring opgedaan en geleerd. Om andere organisaties in het sociaal domein te helpen de acceptatie van e-health en blended care te versnellen, delen ze daarom een aantal aanbevelingen:

 

  • Zorg voor een goede afstemming en aansluiting op de praktijk
  • Betrek gebruikers bij ontwikkeling, besluitvorming en inzet
  • Écht impact maken is alleen mogelijk door schaalbaarheid en brede inzetbaarheid
  • Bied betere toegang tot scholing
  • Maak e-health ook aan de kant van de opdrachtgever gewoon
  • Snijd oplossingen optimaal toe op de doelgroep


Je kunt het uitgebreide advies van Incluzio lezen in hun
ervaringsrapport Slimme digitale oplossingen in het sociaal domein: de stand van zaken rond e-health en blended care.

 

Aan de slag!

 

Ben je na deze tips en adviezen enthousiast geworden om met jouw organisatie aan de slag te gaan met digitalisering? Of heb je juist nog vragen? Onze e-Health-adviseur staat altijd klaar om mee te denken over de implementatie van digitale oplossingen. Vraag direct hier een proefaccount aan of plan via de tool hieronder een vrijblijvend gesprek in met Devie-Luna.


Misschien ook interessant

5 tips voor werk-privebalans

5 tips om de werk-privébalans van jouw werknemers te bewaken

Post Views: 1.541

Lees meer
Amplitie als eerste stap naar werkgeluk en veerkracht

Amplitie als eerste stap naar werkgeluk en veerkracht

Hoe pakken we duurzame inzetbaarheid vanuit de kern aan? Lees er meer over in deze blog.

Lees meer
ArtEZ studente over de Gezondeboel trainingen

ArtEZ studente over de Gezondeboel trainingen

Post Views: 1.837

Lees meer
Betekenisvolle zorg met Positieve Gezondheid

Betekenisvolle zorg met Positieve Gezondheid

Post Views: 3.166

Lees meer
Burn-out asessment tool

Burn-out Assesment tool: wat is het en hoe zet je het in?

Post Views: 1.672

Lees meer