Hoe we kijken naar de maatschappij, economie en onze gezondheid wordt voor een groot deel gevormd door de tijd waarin we geboren zijn. Geboren in een digitale wereld vol nieuwe prikkels en carrièremogelijkheden, loopt de generatie van millennials nu tegen uitdagingen met hun mentale gezondheid aan. Hoe gaan zij hiermee om? En wat kunnen we van deze generatie leren? Wij zochten het voor je uit.
Millennials: wie zijn het eigenlijk?
Millennials, ook wel Generatie Y of de Authentieke Generatie genoemd, zijn geboren tussen 1985 en 2000, en zijn opgegroeid tussen de uitvinding van de cd-speler en het ontstaan van Google. Deze eerste digital natives zijn gevormd door de opkomst van technologie, (sociale) media en een mentaliteit van onbegrensde mogelijkheden. Met ‘s werelds eerste self made billionaire Kylie Jenner en Facebook-gigant Mark Zuckerberg als leeftijdsgenoten, is het voorbeeld voor deze generatie duidelijk: de wereld ligt aan je voeten en alles is mogelijk. Millennials willen authentiek, creatief en speciaal zijn. Want met alleen een goed idee onderscheid je je niet in deze ambitieuze generatie.
De keerzijde van een wereld aan keuzes en een diepgewortelde bewijsdrang is dat keuzestress, perfectionisme en overspanning op de loer liggen. Je kunt je afvragen of deze gevolgen van de alsmaar toenemende prestatiedruk een maatschappelijk probleem is en niet zo zeer specifiek een millennialprobleem. Eén ding is echter zeker: als het aan millennials ligt, komt er een einde aan het taboe op mentale gezondheid.
Een verschuiving in het (online) discours van millennials
Millennials kennen andere uitdagingen dan voorgaande generaties en zetten zich in om het stigma hierover te doorbreken. Opgegroeid tijdens de opkomst van sociale media, zijn millennials nooit bang geweest om hun dagelijkse leven te delen op het internet. In het begin bestond dit uit het delen van vakantiekiekjes op Facebook en grappige one-liners op Twitter. Echter, de laatste jaren is het online discours, mede dankzij de jonge Generatie Z, verschoven naar rauwere en persoonlijkere onderwerpen. Instagram en TikTok, allebei platforms die voornamelijk worden gebruikt door jongeren, zijn een belangrijke plek geworden om te praten over mentale gezondheid. Video’s met de hashtags #mentalhealth en #anxiety zijn met respectievelijk 20 en 11 miljard kijkers dan ook razend populair.
Het doorbreken van taboes op de werkvloer
Ook op de werkvloer lijken millennials het taboe rondom mentale gezondheid en kwetsbaarheid te willen doorbreken. Niet gek, want de grootste groep werknemers met burn-outklachten zijn millennials.
Volgens recent onderzoek van Deloitte vindt bijna een kwart van de millennials dat hun werkgever de ernst van een burn-out niet serieus neemt en/of geen preventieve stappen onderneemt. Zonde, want 44% van hen geeft aan dat precies dat de reden is dat er onlangs collega’s zijn opgestapt. Het stigma rondom mentale gezondheid zorgt dus niet alleen voor meer langdurige uitval, maar verhoogt ook het verloop van (in ieder geval) millennials. Reden genoeg dus om als organisatie na te gaan of werknemers zich veilig genoeg voelen en de juiste handvatten hebben om aan de slag te gaan met hun mentale gezondheid.
E-health als psychologie-on-demand voor alle generaties
Dus, wat kunnen we leren van de taboedoorbrekende millennial? Kort gezegd: praat over mentale gezondheid. Met vrienden, familie en zelfs collega’s. Want willen we een gelukkige en veerkrachtige samenleving creëren? Dan moeten we met zijn allen mentale gezondheid gaan zien als onderdeel van onze collectieve gezondheid. En daarvoor moeten we het onderwerp bespreekbaar maken. Niet alleen bij millennials en generatie Z, maar bij iedere generatie.
Bij Gezondeboel vinden wij dat iedereen op een laagdrempelige manier aan diens mentale gezondheid moet kunnen werken. Daarom bieden wij onder andere online programma’s en vragenlijsten aan die je altijd en overal kunt doen. Psychologie-on-demand noemen we dat. Zo heeft iedereen in jouw organisatie, van babyboomers tot millennials, altijd de juiste kennis en tools op het juiste moment bij de hand.
Benieuwd naar de mogelijkheden van Gezondeboel voor jouw organisatie? Neem dan hier contact met ons op!