Eerder zijn we in gesprek gegaan met De Zorgcoach over de meerwaarde van e-Health binnen het Sociaal Domein. Dit keer spraken we Joost Bremer, een van de directeuren bij AB Het Spectrum; een organisatie die mensen begeleidt met een autismespectrumstoornis op het gebied van zelfredzaamheid, zodat ze zelfstandig mogelijk kunnen functioneren.

Gebruik en verdere professionalisering 

Joost Bremer’s taak is om ervoor te zorgen dat de dienstverlening zo goed mogelijk is ingericht zodat de juiste begeleiding voor de juiste persoon kan worden gevonden ”en daarin speelt e-Health een grote rol. Zo zijn we bij jullie terecht gekomen, omdat jullie een e-Health applicatie hadden die aansloot bij het Sociaal Domein.

Al voor de pandemie waren ze bij AB Het Spectrum aan het nadenken over de mogelijkheden van e-Health, maar toen Covid uitbrak werd dat proces eigenlijk een beetje versneld. Mede ook door de subsidiemogelijkheid vanuit de overheid om e-Health te stimuleren. “Toen hebben we met diverse partijen gesproken, maar jullie waren echt de enige met een product die aansloot bij het Sociaal Domein; dus niet alleen gericht op korte behandeltrajecten en vragenlijsten maar ook echt modules die aansluiten bij de doelgroep”, aldus Joost. Op dit moment maken ze zowel gebruik van de trainingen als de vragenlijsten, en die zetten ze op twee manieren in; voor iCGT doeleinden maar ook zijn ze aan het kijken of de vragenlijsten gebruikt kunnen worden om de intake verder te kunnen professionaliseren.

De mogelijkheden van e-Health 

De ervaringen met Gezondeboel zijn tot nu toe positief, geeft Joost aan. “De intake, wat ik al zei, zijn we nu mee bezig om dat uit te rollen dus de ervaringen zou je over een half jaar moeten vragen. En wat betreft de modules, moeten wij eigenlijk nog leren hoe wij dat precies moeten incorporeren in ons product. Maar de basis is goed en gebruiksvriendelijk.

Verder geeft Joost aan dat e-Health kan helpen bij het kwalitatief verbeteren van de begeleidingstrajecten, en bij behandeling de vragenlijsten om meer uniformiteit te krijgen en ten derde bij het proces van intake en plaatsing. “Wij merken dat met de wachtlijsten het soms lang duurt om in die periode ondersteuning te blijven bieden; dus daar zien we ook de mogelijkheid om bepaalde modules alvast in te zetten.” 

 

Visie op e-Health en de toekomst met Gezondeboel 

Er is een “wildgroei aan middelen en methodiek” zegt Joost, toch willen ze een breed spectrum aanbieden van middelen om de begeleiding zo goed mogelijk in te zetten, maar wat hij daarbij belangrijk vindt is dat het wel gebeurt op een gecontroleerde manier “en e-Health geeft daarin heel veel inzicht in de effectiviteit van behandelmethoden omdat je alles vastlegt, en daarna kan analyseren en gebruiken om continu je dienstverlening te verbeteren.” Verder is het voor hem nog lastig om te zeggen of Gezondeboel hem heeft gebracht wat hij had gehoopt “voor mij is het ook een hele leerervaring, maar ook voor de organisatie om te kijken van wat kan ik hier nou echt van verwachten?” Maar of hij Gezondeboel zou aanraden? “Zeker en om verschillende redenen. Ik denk dat jullie de enige zijn die in het Sociaal Domein echt actief bezig zijn. En als organisatie vind ik jullie prettig om mee samen te werken; de bereikbaarheid, de persoonlijke aanpak en het niet laten vallen nadat jullie iets over het hek hebben gegooid. Dat vind ik wel fijn.

Misschien ook interessant

Alles voor een gebalanceerde levensstijl

Amplitie of Preventie?

Post Views: 341

Lees meer

ArtEZ studente over de Gezondeboel trainingen

Post Views: 484

Lees meer

Betekenisvolle zorg met Positieve Gezondheid

Post Views: 678

Lees meer

De helft van de thuiswerkers hikt tegen een burn-out aan

In maart 2020 stapten we massaal over naar thuiswerken, een verandering die in het begin wat spannend leek. Maar al

Lees meer

De rol van e-Health in het zorgprestatiemodel

Post Views: 298

Lees meer