Interview met Bavo van den Mooter, studentenpsycholoog aan de HAN
(Hogeschool van Arnhem en Nijmegen)
“Het grootste voordeel is dat we een extra middel hebben om iets aan te bieden aan studenten; als je aanbod groter is ga je ook voor meer studenten gepersonaliseerd aanbieden wat hij/zij nodig heeft.”
In onze vorige interviews zijn we in gesprek gegaan met Radboud Universiteit en TU Delft over het gebruik van e-Health aan de universiteiten. Dit keer spraken we met Bavo van den Mooter, studentenpsycholoog aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), over de inzet van Gezondeboel.
Bavo voert op dit moment de intakegesprekken uit en begeleid studenten zowel individueel als in groepsverband. Daarnaast heeft hij ook andere ontwikkeltaken binnen de afdeling, maar zijn eerste verantwoordelijkheid gaat uit naar de studenten, zegt hij. Alle studenten die tegen bepaalde dingen aanlopen, die mentale problemen hebben die op de een of andere manier te maken hebben met de studie, direct of indirect, kunnen zich aanmelden bij de studentenpsycholoog.
De behoefte naar e-Health bij de HAN
Aan de HAN doen ze veel in groepsverband, maar er is ook individuele begeleiding mogelijk. De behoefte naar e-Health is aan twee kanten ontstaan geeft Bavo aan. Enerzijds was er een zoektocht naar een goed behandelaanbod voor de deeltijdstudenten. Deze studenten hadden meer moeite met het deelnemen aan begeleidingen omdat het vaak niet paste in de agenda. “We waren op zoek naar iets wat we meer konden bieden, daarbij dachten we aan online hulpverlening maar ook blended vorm van hulpverlening.” Anderzijds zorgde de coronacrisis ervoor dat de behoefte naar e-Health werd versterkt, ook omdat de wachttijden langer werden en studenten het zwaarder hadden “we vonden dat we daarin meer moesten bieden aan studenten op een heel laagdrempelige manier” en met de online modules van Gezondeboel konden studenten op dat moment meteen aan de slag gaan.
Over de inzet van Gezondeboel
De manier waarop Gezondeboel op dit moment wordt ingezet is verschillend zegt Bavo “De meest typische manier is dat we Gezondeboel inzetten als onderdeel van een traject wat je ernaast kunt doorlopen; kan zijn een groepsbegeleiding of individuele begeleiding.” In een andere groep waarbij het wordt ingezet vallen de studenten die te maken hebben met wachttijden “als iemand dan al aan het wachten is op een traject dan kan die toch aan de slag gaan met een ander aspect via Gezondeboel”. Tenslotte wordt e-Health ook ingezet bij studenten die doorverwezen zijn naar de reguliere ggz en op de wachtlijst komen te staan. Zo kan er toch nog een beetje hulp aangeboden worden in de tussentijd.
Om ervoor te zorgen dat de studenten ook actief aan de slag gaan met e-Health, is het belangrijk om een stok achter de deur te hebben. “Ik denk dat dat makkelijker is op het moment dat je het naast elkaar doet; dat je enerzijds individuele begeleiding of groepsbegeleiding naast een module hebt. Dan kan je het wat makkelijker opvolgen.”, aldus Bavo. Het is mogelijk om via het portaal van Gezondoel bij te houden hoe actief of inactief iemand is. Wanneer studenten er zelfstandig mee aan de slag gaan, geeft Bavo aan dat hij het altijd in het portaal probeert te volgen en reminders uitstuurt als iemand nog niet is begonnen. “Ik merk ook wel dat als ze eenmaal begonnen zijn het wel losloopt, maar dat het beginnen vaak wel een moeilijke stap kan zijn.”
Verloop van de implementatie
Over de gebruiksvriendelijkheid is Bavo tevreden. Het is in het begin een beetje zoeken, maar al redelijk snel heb je door hoe je je kunt navigeren. Ook geeft hij aan dat de workshop vanuit Gezondeboel heeft geholpen om beter bekend te raken met het platform. Een belangrijk puntje voor hem is ook dat je wel tijd moet investeren in het goed doorlezen van de verschillende modules, zodat je weet bij welke studenten je welke module kunt inzetten “en wat ik daar heel fijn in vind is dat jullie heel goed aangeven welke modules een student alleen kan doen en welke onder begeleiding”.
Tot nu toe heeft Bavo geen negatieve feedback ontvangen vanuit de studenten op de modules van Gezondeboel. “Wat ze allemaal fijn vinden is dat ze kunnen kiezen tussen videotherapeut. Vaak hebben ze wel een voorkeur. Dus dat is wel iets wat ze aangenaam vinden.” Ook heeft hij al positieve feedback gekregen op de behapbaarheid van de trainingen “Ik krijg ook het idee dat ze het heel fijn vinden dat het in hoofdstukken is, dus dan hoor ik ook wel dat het geen extra last wordt voor ze.” De modules zijn altijd beschikbaar voor als je ze later in de toekomst nog eens zou willen doorlopen en dat kwam ook terug in de feedback, vertelt Bavo. “Ze vonden het ook positief dat ze er gewoon gebruik van konden blijven maken.”
Wat zijn de verbeterpunten?
Bavo geeft vanuit zijn eigen specialisme aan dat hij bepaalde problematiek terugziet bij studenten en waarbij nog wel een module voor gemaakt zou kunnen worden. “Dus ik denk dat er wel ruimte is voor verdere uitbreiding en ontwikkeling. Voor de rest heb ik nog geen klachten gehad over dat het niet werkt of dat mensen ontevreden zijn of dat er iets gebeurt met de privacy. Ik denk dat het verder ontwikkelen van het aanbod en ook het vertalen in verschillende talen iets is wat meerwaarde kan bieden.” Op dit moment zijn er al een aantal Engelse modules beschikbaar. Het verder vertalen van het aanbod zou ervoor kunnen zorgen dat de trainingen onder meer internationale studenten kunnen worden ingezet.
Verder geeft de studentenpsycholoog aan actief bezig te zijn met Gezondeboel en blij te zijn het tot zijn beschikking te hebben. Op de vraag of hij Gezondeboel zou aanraden, antwoordt Bavo met “Ik zou Gezondeboel aanraden. Wij zien het wel als meerwaarde voor ons.”