In het afgelopen jaar heeft de corona-pandemie ervoor gezorgd dat zorgaanbieders op zoek zijn gegaan naar mogelijkheden voor “zorg op afstand”. Door de anderhalvemetersamenleving waar we ons momenteel in bevinden is de behoefte naar e-Health misschien wel nog groter geworden. Zo werden ook subsidies als SET COVID-19 en PréSET in het leven geroepen om zorgaanbieders te helpen bij het inzetten van digitale zorg op afstand.
Wij vroegen Ward Dekkers (De Zorgcoach) naar zowel de behoefte als de meerwaarde van e-Health binnen het sociaal domein. Ook bij De Zorgcoach was er een nood aan een online en veilig medium dat coaches zou kunnen ondersteunen bij het aanbieden van zorg. Gezondeboel sloot daar mooi bij aan omdat het flexibiliteit bood aan zowel de coaches als coachees.
De kansen van zorg op afstand
De vraag naar digitale zorg kwam met COVID-19 in een stroomversnelling terecht. We hebben moeten zoeken naar aanvullende manieren van communiceren. Sinds maart vorig jaar moesten we plotseling van alles op afstand doen en dat leidde ertoe dat het allemaal wat effectiever werd. We hebben gezien dat het op afstand regelen van dingen nieuwe kansen en mogelijkheden bood. “Ik denk echt dat de zorg hierdoor goedkoper kan. Door beeldbellen en door online modules die de klant zelfstandig volgt of met ondersteuning van een professional” geeft Ward Dekkers aan. Op dit moment worden de Gezondeboel trainingen nog voornamelijk ingezet bij klanten die ouder zijn dan 18 jaar. Volgens Ward Dekkers gaat het inzetten van e-Health bij deze doelgroep vooralsnog makkelijker dan bij kinderen. Uiteraard willen ze de modules ook vaker gaan inzetten bij kinderen en jongeren. Daarmee is het geen vervanging, maar wel een goede aanvulling op de zorg die al geboden wordt. “Er zijn aanvullende modules die we gedeeltelijk of geheel kunnen inzetten om meer verdieping te krijgen in de zorgrelatie en dus ook in het effect waarvoor de hulp is gevraagd”.
Het bevorderen van de dienstverlening met e-Health
Vanuit Gezondeboel willen we dat het werken aan mentale gezondheid toegankelijk en laagdrempelig wordt voor iedereen. Dit willen we bereiken met behulp van een online e-Healthplatform waar gebruikers en professionals op elk moment van de dag toegang tot hebben. Ook Dekkers spreekt zijn enthousiasme hierover uit. “Hoe mooi zou het niet zijn als we in deze gezamenlijke context met online modules, professionele coaching en individuele begeleiding mensen kunnen overtuigen om eerder een stap te nemen om hulp te ontvangen”. Hij hoopt op het ontstaan van een nieuwe mogelijkheid waarbij mensen kunnen kiezen voor individuele begeleiding door middel van een online module met minimale ondersteuning van een coach. En dan is het aan de coach en de klant om te kijken naar wat er nog meer noodzakelijk is. “Onze missie is voor iedereen een gezonde balans tussen draagkracht en draaglast creëren. We hebben als slogan: het is jouw leven, dus jij kiest.
Samenwerking en verbeterpunten
Bij De Zorgcoach klinken de geluiden over de e-Health trainingen van Gezondeboel positief. Het dient als uitbreiding van het coachingstraject, biedt flexibiliteit, geeft extra inzicht en de mogelijkheid om in je eigen tijd jezelf te helpen zonder dat je daar altijd een coach bij nodig hebt. “Heel prettig. Ik vind dat jullie dat goed hebben ingericht met elkaar. Jullie zijn toegankelijk, reageren snel, denken mee, en maken het sneller bereikbaar voor mensen”. Ook zijn er volgens Dekkers nog verbeterpunten voor digitale zorg. Zo geeft hij aan dat de trainingen nog gerichter zouden kunnen zijn op specifieke doelgroepen en “hoe kan je ervoor zorgen dat een training beter aansluit bij diverse doelgroepen binnen dezelfde module”.
Een verdere ondersteuning vanuit Gezondeboel is wellicht gewenst. Op de vraag of hij Gezondeboel zou aanraden binnen organisaties in het sociaal domein antwoordt Dekkers met “Ja. Wij leveren zorg op maat, maar zorg op maat betekent dus ook dat je iets aanvullend kan bieden aan een klant. Je voegt met Gezondeboel een service of een dienst toe aan je organisatie”.