Als professional log je in op Gezondeboel. Via de groene tegel ‘Communicatie’, kun je klikken op ‘Start beeldbelgesprek’ om een beeldbelgesprek te starten of in te plannen. Als je naar het overzicht van jouw geplande beeldbelafspraken wilt gaan, klik dan op ‘Beeldbel-agenda’.
Je kunt ook op het beeldbel-icoon rechtsboven in het scherm klikken, dan kom je direct in het overzicht van je geplande beeldbel-afspraken, waar je tevens ook een nieuw gesprek kunt aanmaken via de knop ‘Nieuw gesprek’.
Als je ‘Nieuw gesprek’ hebt aangeklikt, kom je op de onderstaande pagina.
Uitnodigen
Je kunt een beeldbelgesprek inplannen door de datum en het tijdstip in te vullen waarop het gesprek plaatsvindt. Selecteer daarna je cliënt of vul het mailadres van de cliënt in.
Je kunt meerdere cliënten tegelijk uitnodigen voor het beeldbelgesprek door op het plusteken te klikken. Houd hierbij rekening met het maximaal aantal gebruikers dat aan een beeldbelgesprek kan deelnemen.
Het is ook mogelijk om een persoonlijk bericht aan de uitnodiging toe te voegen. Jouw persoonlijke bericht verschijnt in de eerste alinea in de uitnodigingsmail (zie rechter afbeelding). Als je geen persoonlijk bericht toevoegt, verschijnt er een standaardtekst (zie linker afbeelding).
Na het invullen van bovenstaande gegevens, klik je op ‘Verstuur uitnodiging’ om de uitnodiging naar jouw cliënt te versturen. De uitnodiging wordt direct verzonden, ook als je het gesprek voor een datum en tijd op een later moment hebt gepland.
Uitnodiging
Jouw cliënt ontvangt een uitnodiging via e-mail om deel te nemen aan het beeldbelgesprek.
De datum en het tijdstip van de geplande sessie staan in de uitnodiging vermeld, waardoor de cliënt weet wanneer het beeldbelgesprek zal plaatsvinden.
Via de oranje knop ‘Ga naar gesprek’ kan het beeldbelgesprek direct geopend worden; jouw cliënt hoeft zich niet te registreren en hoeft niks te downloaden. Het beeldbelgesprek wordt direct geopend in de internetbrowser.
Let op: Het beeldbellen werkt het beste in de internetbrowsers Google Chrome, Opera en de nieuwste versie van Edge.
Wachtkamer
Nadat je de cliënt hebt uitgenodigd, klik je op ‘Ga naar gesprek’ om naar de wachtkamer te gaan.
Als je de beeldbel-afspraak voor een later moment hebt ingepland, zie je deze terug in je beeldbel-afsprakenoverzicht. Klik hier op ‘Naar gesprek’ om het beeldbelgesprek te starten op de geplande datum en tijd.
Let op: Het beeldbellen werkt het beste in de internetbrowsers Google Chrome, Opera en de nieuwste versie van Edge.
Het beeldbelgesprek opent in een pop-upscherm. Het is noodzakelijk dat je toestemming geeft om je camera en microfoon te gebruiken ten behoeve van het beeldbellen.
Je komt eerst in jouw eigen wachtkamer terecht. Hier kun je de instellingen van je camera en microfoon instellen en testen. Als je jezelf in het scherm ziet, dan werkt je camera goed. Als je een lichtblauwe balk onder in het scherm ziet bewegen wanneer je praat, betekent dit dat de microfoon goed werkt. Zodra je klaar bent om naar het gesprek te gaan, klik je op ‘Aanmelden’.
In het beeldbelgesprek
Als professional ben je altijd de eerste in het gesprek. Als er een cliënt in de wachtkamer zit, krijg jij een aanvraag om deze te accepteren. Zodra jij er klaar voor bent, laat je de cliënt toe in het gesprek door op ‘Accepteren’ te klikken.
Onderaan in het midden zie je de basis-iconen van het beeldbelgesprek:
- Microfoon: uit- of inschakelen;
- Rode hoorn: het beeldbelgesprek beëindigen;
- Camera: uit- of inschakelen.
Links onder in het scherm zie je jouw initialen in een blauwe cirkel; als je aan het praten bent, wordt deze groter. Zo kun je zien of de deelnemers in het gesprek jou goed horen. Als de andere deelnemer(s) praten, zie je ook hun cirkel groter worden.
In de balk onder in het scherm zie je verschillende iconen. Als je met je muis over de iconen gaat, dan zie je een beschrijving verschijnen met meer informatie over het icoon.
Dit zijn de functionaliteiten die je tijdens het beeldbellen kunt gebruiken:
- Scherm delen: de deelnemers van het beeldbelgesprek kunnen meekijken op jouw computerscherm, bijvoorbeeld in een programma. Je kunt kiezen om je hele beeldscherm te delen, alleen een venster of een tabblad van je internetbrowser. Let op: als je een video afspeelt terwijl jij je scherm deelt, wordt er geen geluid afgespeeld.
- Chatten: je kunt een chat starten in het beeldbelgesprek. De berichten zijn zichtbaar voor iedereen in het gesprek en worden automatisch verwijderd als iedereen het gesprek heeft verlaten. Als een deelnemer een bericht heeft gestuurd in de chat, is er een rood bolletje zichtbaar op het chat-icoon.
- Jezelf zien: links onderin het scherm kun je jezelf zien. Indien je het afleidend vindt om jezelf te zien in het gesprek, dan heb je de mogelijkheid om het beeld van jezelf te verbergen door erop te klikken. Ook cliënten hebben deze optie.
- Whiteboard: je kunt in het beeldbelgesprek tekeningen maken op het whiteboard. Aan de linkerkant zie je de tools waarmee je kunt tekenen. Klik op het potlood, selecteer een kleur en dikte om aan de slag te gaan. Als je een tekening wilt uitwissen kun je de gum gebruiken. Je kunt ook op het pijltje naar links (ongedaan maken) klikken, dan wordt de laatste handeling ongedaan gemaakt. Als je wilt dat de handeling die je gewist hebt weer tevoorschijn komt, klik dan op het pijltje naar rechts (overdoen). Als je op het kruisje onderaan klikt, dan wis je de inhoud van het hele whiteboard. Voordat het whiteboard volledig gewist wordt, krijg je eerst nog een waarschuwing te zien.
Een beeldbelgesprek voeren op je telefoon of tablet
Het is niet meer nodig om de Blikbel-app te downloaden om een beeldbelgesprek via telefoon of tablet te voeren. Jouw cliënt kan het beeldbelgesprek voortaan direct in een internetbrowser op de telefoon of tablet openen. De Blikbel-app zal daarom worden verwijderd uit de Google en iOS App Store. We zullen uiteraard ook de cliënten hiervan op de hoogte stellen.