TRF – 6-18 jaar
Op gestandaardiseerde wijze kwantificeren van gedrags- en emotionele problemen en vaardigheden bij kinderen en jongeren.
Auteur
Copyright T.M. Achenbach
Reproduced by permission under License Number 1058 – 1218.
Copyright vertaling F.C. Verhulst en J. van der Ende, Erasmus MC Rotterdam.
Voor wie is de vragenlijst bedoeld?
Kinderen en jongeren van 6 – 18 jaar, ingevuld door leerkrachten.
Wat meet de vragenlijst?
De ASEBA (Achenbach System of Empirically Based Assessment) tests vormen een geïntegreerd multi-assessment systeem met informatie uit verschillende bronnen. De TRF meet emotionele problemen, gedragsproblemen en vaardigheden bij kinderen en jongeren op gestandaardiseerde wijze. De score geeft aanwijzingen over probleemgebieden of DSM-pathologie. De scores worden vertaald in T-scores en als volgt weergegeven: klinisch – grensgebied – normaal.
De TRF wordt ingevuld door leerkrachten van kinderen en jongeren tussen 6 en 18 jaar oud. De TRF maakt deel uit van een set vragenlijsten. Zo is er ook een versie voor leerkrachten en leiding van kinderen tussen 1,5 en 5 jaar (C-TRF 1,5-5 jaar), een zelfrapportage voor jongeren (YSR) en een lijst in te vullen door ouders (CBCL 1,5-5 jaar en CBCL 6-18 jaar).
De items van de TRF hebben betrekking op de volgende schalen:
Syndroomschalen
- angstig/depressief
- teruggetrokken/depressief
- somatische klachten
- sociale problemen
- denkproblemen
- aandachtsproblemen (aandachtstekort, hyperactiviteit/impulsiviteit)
- normafwijkend gedrag
- agressief gedrag
DSM-5 schalen
- depressieve problemen
- angstproblemen
- somatische problemen
- aandachtstekort/hyperactiviteitsproblemen (aandachtstekort, hyperactiviteit/impulsiviteit)
- oppositioneel/opstandig-problemen
- gedragsproblemen
Adaptief functioneren
- academisch
- werkhouding
- gedrag
- leren
- stemming
Afnametijd
20 minuten